söndag, januari 10, 2016

maskiner i hemmet, en rafflande historia.

Sen jag flyttade hemifrån, vilket nu är femton år sen, har jag endast köpt* en enda mackapär för hemmet: en diskmaskin. Det är visserligen bland det bästa jag köpt, och den dagen den ger upp kommer vi omedelbart att köpa en ny. Men allting annat? Fått ärva. När jag flyttade hit så fanns min familjs avdankade produkter redan i den lägenhet jag flyttade till: micro, dammsugare, strykjärn och så vidare. Sen flyttade jag ihop med K och vi tog det bästa av våra ärvda prylar vilket visade sig till största del vara mina saker. Dessa grejer funkar fortfarande, vilket är helt sjukt när man tänker efter. Skulle gissa att vår dammsugare är tjugofem år gammal. Funkar perfekt! Vår elvisp var en gammal rackare från mormor, har visserligen funkat alldeles perfekt men hade till exempel inte såna degkrokar. Och när jag började baka mer bröd så tyckte jag att det vore fint att ha. Önskade mig därför en ny elvisp och fick en. Då råkade jag sätta visparna i fel hål och de gick inte att få ut. Jag fattade dock inte detta, utan reklamerade varan och fick en ny. Först efteråt insåg jag att jag ju fick skylla mig själv. Någon vecka senare så gjorde jag det igen, fast lite mer avancerat: jag stoppade mormors gamla vispar i den nya maskinen. Och där sitter de än, som berget. Vispen fungerar visserligen, men det är rätt bökigt att göra rent en elvisp där visparna är fast i maskinen. Kan ju inte heller använda degkrokarna, och kan inte heller använda mormors gamla fina sextiotalsvisp eftersom de visparna ju sitter i den nya maskinen. Såhär har vi haft det i snart ett år. Tills jag idag insåg att detta ju är vansinne, jag KAN ju faktiskt köpa en ny? Klickade därför precis hem en dyr och fin, som jag ska passa mig jävligt noga för vilka vispar jag sätter i vilket hål. Har nu en blandning av känslorna: FYFAN-VAD-SMART-JAG-ÄR (vilket verkligen kan ifrågasättas med tanke på historiken) och ONÖDIGT-KÖP-VI-HAR-JU-EN-FUNGERANDE-ELVISP. Nåja, detta blir nog bra. Måste bara akta mig för de där jävla hålen. 





* Vi har fått ett par saker som andra tycker att vi borde ha, t ex en matberedare, en handdammsugare samt att vi hade flytet att få (!) sprillans ny tvättmaskin och torktumlare nu när vi flyttade senaste gången. 

4 kommentarer:

Erika sa...

Hade F astma? Kan tipsa om en dammsugare med hepafilter isf när er gamla goding nån gång går i graven. (Bor ni i hus tipsar jag om centraldammsugare som blåser ut allt skräp utomhus ist för i huset, älskart!)

egoistiska egon sa...

Tack för tips! Det är dock förkylningsastma, så hänger ihop med sjukdomar snarare än damm och sånt.

Erika sa...

Aha! Så bra koll hade jag:)

Johanna sa...

Hahaha! Har också stoppat fel vispar i vispen så vi måste också diska en hel sammanhängande mackapär varje gång. Inte smidigt direkt. Plus att det tar en himla plats i skåpet..hehe. Helt klart värt att göra som du och unna sig en ny (eller typ dra med våld, men gissar att ni provat..)