tisdag, november 01, 2016

ett inlägg om träning.


Erika frågade om min träning. 
"Varför slutade du med Lofsan? Hade du tillräckligt med övningar för att köra själv? Eller var det inte bra längre? Eller är din bäckenbotten liksom game igen"

Jag slutade med min online PT för att jag kände att det var dags. Jag började känna mig ganska säker på min teknik, hur jag kunde steppa upp med mer vikter och mitt behov av henne blev mindre. Körde ändå över ett år, och det är ju verkligen inte gratis detta. För mig var det dock helt perfekt, men all good things comes to an end. Så jag har fortsatt min träning själv. Väldigt mycket baserat på alla övningar jag redan gjort med henne, men också att jag nu ibland vågar mig på lite andra övningar jag får inspiration från hos andra. Det är dock ganska sällan, men jag känner ändå att jag vågar det nu. 

Min bäckenbotten är som den är. Men nu har jag kontroll över den och har byggt upp muskler runtomkring (rumpa!) så att jag också känner ett "stöd" från kroppen istället för att knip ska sköta hela biffen. Men - min status varierar väldigt. Och är väldigt beroende av mitt beteende. Inte göra knipövningar på tre dagar? Då ramlar jag två steg bakåt direkt. 

Ändå är jag så himla glad över den lilla resan jag gjort, som för mig är enorm. Den har gått sakta och egentligen borde jag träna lite oftare (1-2 ggr per vecka nu), men mitt mantra är och har alltid varit att 1 gång per vecka är 100% bättre än ingen gång. 2 gånger är dubbelt så bra som 1 gång osv. Ja ni fattar, hitta ett upplägg som funkar i vardagen snarare än att pressa in x antal pass per vecka. Nåja, min resa ja. Jag kanske inte känner mig stark nu, men jag känner mig fan inte svag. Märker det i vardagen, märker det när jag tränar. Bara en sån sak att jag inte kunde göra knäböj med ens 8kg kettlebell för ett tag sen, och nu gör jag med 16kg utan problem? 

I början efter förlossningen när jag mådde som sämst psykiskt plöjde jag allt som gick att läsa kring de med liknande problem som mig. Hittade en träningsblogg som beskrev hennes resa i detalj. Hon slutade skriva typ när hon var i läget att "det kommer aldrig bli helt bra, men nu kan jag kontrollera det och jag kan träna tung styrketräning". Tänkte då att jag aldrig kommer vara där. Men nu är jag på väg dit emellanåt och det är så fint att jag inte riktigt kan beskriva det. 

Tror också det var Erika som frågade hur jag tränar nu, vilka övningar. Jag gör väldigt mycket övningar med kettlebells då mina program grundar sig i att jag ska kunna träna hemma = kettlebell är fanimej fantastiskt. Såhär ser mina två senaste pass ut. Tar cirka en halvtimme och jag har rejält med träningsvärk i baksida lår efteråt.

Pass 1: 
Cykling 5 min
8 svingar (18 kg)
8 drag till hakan (12 kg)
8 raka marklyft (16kg)
8 knäböj (16kg)
8 höftlyft (16 kg)
8 per ben utfall bakåt (12kg)
8 good morning m KB (16kg)
8 per arm enarmsrodd (12kg)
* 3 

Pass 2 där jag ökade vikterna på vissa: 
Cykling 5 min 
3 * 15 rodd i trx
3 * 10 svingar (18 kg)
3 * 20 höftlyft (10kg vikt)
3 * 10 knäböj (16kg)
3 * 10 raka marklyft med KB (18 kg)
3 * sidofällningarna med KB (16kg) 


1 kommentar:

Erika sa...

Kul att du delar! Och ja, kul att bli stark/are! =D