tisdag, december 30, 2014

best of 2013

2013? Ja! Jag har gjort best of-inlägg för varje år denna blogg funnits, alltså sen 2006. Förutom förra året. Det är en jävligt bra fråga att ställa varför det aldrig hände, då jag var hemma och bara väntade väntade och väntade på att föda barn mellan den 13 december och den 15 januari. Men i ärlighetens namn var jag på så förbannat dåligt humör under denna period, på grund av väntan, plus att jag inte kunde sitta still med en dator. Kombinationen gjorde att det aldrig blev av att jag gjorde sammanfattningen. Trodde kanske att jag skulle hinna och orka det sen, med nyfödd bebis? HAHAHA.

Men ja, därför kör vi först 2013 års best of, innan vi rasslar iväg på 2014. Och jadå, jag inser att detta är mest roligt för mig.



25 januari.
I tisdags hade mitt gamla jobb hejdå-middag för mig. Mina svenska fd kollegor rymdes vid ett bord för sex personer. I onsdags hade mitt nya jobb fest. Mina nya svenska kollegor fick knappt plats i en lokal för cirka 300 personer.

9 februari.
Men för en tid sen fick jag veta att när jag föddes tog det fyra dagar innan mina föräldrar fick ta i mig. Anledningarna till det var säkert helt rätt för trettioett år sen, även om jag har svårt att tänka mig att det skulle hända idag. Jag låg tydligen själv i ett rum och skrek i fyra dagar. Mina föräldrar fick se på mig genom en glasruta.

14 mars.
Saker som upprör mig just nu: ATT GOOGLE READER STÄNGS NER.

7 april.
Vi ska till Paris! Min kille är oerhört pepp.

2 maj.
På ett par ställen förklarade jag att jag inte kunde äta vete och därmed inte deras typ av frukost. De tittade på mig som att jag var allvarligt sjuk. Skräck och medlidande i ett. Jag har nog aldrig saknat bröd så mycket som i Paris.

3 maj.
Igår bestämde jag mig för att sluta snusa. Rakt upp och ner. Så nu har jag inte snusat på cirka 20 timmar. De första 15 timmarna gick okej. Nu är det värre. Herregud så jag vill SLÅ någon eller något.

4 juni.
Hur en flådig jobbresa ser ut i verkligheten:
04.20: Dödar väckarklockan
06.30: Lyfter från Arlanda
09-ish: I varm taxi i rusningstrafik mot kontor
10-ish: Framme på kontor, bosätter sig i konferensrum.
17-ish: Kliver ut från konferensrummet och in i varm taxi, igen.
18.15: Hittar wifi på flygplats!
19-23: Landar på Arlanda, beroende på hur mycket tidsskillnad man upplevt under dagen.
Plus en timme: Hemma. Skitig, trött.

7 juli.
När klockan är 07.20 och du är på en Gotlandsbåt med en triljon skrikande barnfamiljer. Du har varit vaken sen klockan 03.45 och är hungrig som ett as trots medhavd frukost. Som vanligt finns endast detta att äta för mig ombord: godis och ägg. Ägget ingick endast i frukostbricka. Så ett ägg för 75:- anyone? Tur att man reser med en hungrig kille.

13 augusti.
Igår sa jag till K att det känns som att jag fejkar. Att det hela är ett litet hittepå, något kul vi gjort för att få många likes på instagram. Men så är det ju inte riktigt. Det finns lite väl många bevis för att det finns en bebis i min mage för att jag ska kunna snacka bort detta. Jag ska bli morsa. Helt knäppt faktiskt.

26 augusti.
Jag har tittat på filmen K spelade in på ultraljuden cirka 25 gånger. Han är så glad. Jag känner mig glad. Det är mer på riktigt nu. Nu minns jag varför vi ens pratade om att skaffa barn. Nu längtar jag lite tills vi får träffa den här personen som bor i min mage. Vilket i sig är sjukt. DET BOR NÅGON I MIN MAGE.

3 september.
Jag förstår verkligen varför det lätt kan bli så att många föräldrars facebooknärvaro enbart handlar prata om sina barn, men den dagen jag mer eller mindre uteslutande skriver statusuppdateringar med info om barnets sömnvanor (uppblandat med dess matvanor, nya tricks eller liknande) kan väl någon stoppa mig? Snälla?

12 september.
Idag har jag sagt upp vår lägenhet. Det var läskigt.

13 september. 
Jag har fått en röv!

9 oktober.
Visste ni att det finns familjer med 3-4 barn som hunnit avverka 40-70 barnvagnar? Det är så fascinerande att jag inte tar mig för att lämna facebookgruppen.

9 november.
Hittade till exempel en lista med vilka bröllopsgäster vi ska bjuda in till vårt bröllop. Den skrev vi på flygplatsen i Berlin år 2008. Listan är inte alls dum, men det märkliga i att inse att världen ändrats så radikalt i vissa fall. Förutom att en fem-sex stycken som vi hade tänkt bjuda har bytt partner eller blivit singlar eller gått från singel till parrelation har tre barn tillkommit och en person finns inte i livet längre eftersom det finns en jävlig sjukdom som heter cancer.

1 december.
K vill ha vitt, jag vill ha svart. K vill ha rött, jag vill ha grönt. Men vi löste det med, jag fick välja färg på det mesta och han på soptunnan. Rättvist och allt sånt.

16 december.
Ja, där sitter jag förkyld och jävlig med en kaffekopp på huvudet på bebisen. Huvudet är nämligen där i krokarna ungefär. Men vi vände ju, gjorde vi inte? Jodå. Men den envisa lilla människan har vänt sig tillbaka. Så om några dagar ska vi vända igen.

25 december.
Idag har jag ätit frukost tre gånger. Helt fantastiskt!

Inga kommentarer: