måndag, januari 07, 2013

den som väntar på något gott, och så vidare.

För sex år sen dansade vi glädjedans i våra lägenheter. Efter fem månader i bostadskön hade vi fått ett förstahandskontrakt och vi skulle bli sambos. Det var en nyproduktionslägenhet och inflytt ett halvår senare. Eftersom det finns en myt om att det inte går att få hyreslägenheter i Stockholm med förstahandskontrakt utan fiffel fick vi ett antal frågor om hur sjutton vi hade fått tag på den där lägenheten "egentligen". Men det var inga konstigheter. Jag la ner en jävla massa tid på att fundera ut vilka lägenheter vi hade störst chans att få, och hade stenkoll på allt som annonserades ut. Inte så mycket svårare än så, möjligtvis med en skvätt tur som krydda.

Efter sex år är vår nya lägenhet fortfarande fantastisk. Vår balkong är helt jävla magisk och jag ÄLSKAR den. Lägenheten är lagom stor och vi trivs. Men den senaste året har vi pratat om att byta lägenhet i den interna bostadskön. Vi har varit på en triljon lägenhetsvisningar. Vi har funderat och pratat och diskuterat varför vi egentligen springer på de där lägenhetsvisningarna. Vi har tackat nej till lägenheter i Hammarby Sjöstad, Gröndal och lägenheter med tre balkonger i Liljeholmen. De har varit för konstiga, för få rum med för dyr hyra, eller allra vanligast: det har bara inte riktigt känts rätt.

Så får vi en lägenhet i ett område vi uteslutit att flytta till på grund av skitpoppis och har inte den typen av lägenheter vi kan få: nyare lägenheter. Vi får vårt förstahandsval. Högst upp i ett nybyggt hus. För de har nämligen fått för sig att bygga nya lägenheter där trots allt.

Idag skrev vi kontrakt. Nu ska de bygga klart huset. Om elva månader flyttar vi galet mycket närmare stan. Vi kommer bo på gång- eller cykelavstånd från majoriteten av våra vänner. Vi kommer att spara en timmes resväg per dag, var. Vi kommer ha en dramatiskt mycket mindre balkong. Vi kommer ha högre hyra. Vi har inte ens sett lägenheten, inte ens en visningslägenhet.

Jag är skitnervös. Jag hoppas, och tror nog trots allt, att vi gör rätt.

4 kommentarer:

Cinderalley sa...

Det låter så sjukt spännande! Det kommer visserligen från en som har flyttat 9 gånger under de senaste 4 åren, jag älskar nya bostäder. Kommer nog bli hur bra som helst.

egoistiska egon sa...

Tack, och det tror jag med. Har ju knappt flyttat i mitt liv, så är lite nervig.

Johanna sa...

Spännande!!

Johanna | Tillvaron.se sa...

Jag tror det blir kalasbra. Spänning i vardagen eller nåt :) Och från en som älskar att flytta kan jag bara säga; avis!