lördag, maj 14, 2011

varför vill inte hundägare koppla sina hundar?

Kände mig lite lätt PK då jag påpekade för matten till den lösspringande rottweilern att hundar inte får vara lösa i motionsspåret. Hon bara glodde på mig och gick vidare utan att koppla hunden. Jag har inga problem med lösspringande hundar, men jag har vänner som är mycket hundrädda och det sitter skyltar överallt i spåret att hundarna måste vara kopplade. Som en extra krydda går motionsspåret runt en skjutbana varför man uppmanas att inte beträda vissa delar av skogen, och ändå springer varenda hund lös i det där spåret. Mötte ytterligare två lösspringande hundar med eftersläpande matte/husse på vägen runt men de vågade jag inte säga till av någon anledning. Det tär ju på krafterna att vara vän af ordning.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Troligtvis för att det finns så få platser där man kan ha hundarna lösa och hundarna njuter verkligen av att slippa kopplet och få strosa runt litegrann.
Jag var en gång den där som nonchalant gick vidare om någon bad mig koppla hunden. ;-D Rottweiler hade jag med. ;) /Sus

egoistiska egon sa...

Men är inte det ganska respektlöst?

Anonym sa...

Hunden rörde aldrig någon människa så.. njä?

egoistiska egon sa...

Men alltså, i ett område där det är förbjudet att ha lösspringande hundar är det enligt dig helt ok att ha de lösa?

Och en hundrädd person blir ju tyvärr inte mindre rädd för att du vet att din hund inte rör andra människor.

Anonym sa...

Nu rörde jag mig ju inte på områden där det specifikt var förbjudet att ha hundar lösa.. och jag bodde inte ens i en stad (förutom att det ju överlag är förbjudet att ha dem lösa då fåglarna häckar och den periodern sträcker sig ju över typ hela sommaren..minns inga datum nu)

Och nu har min hund varit begraven i många år. Jag har ingen hund.

Linda sa...

Alla som har hundar lösa borde skjutas. Så min plan är att börja skjuta på den där skjutbanan och ta tillfälle i akt. Ha!

Anonym sa...

Moget. :P /Sus

Duktiga Tjejen sa...

Jag håller med dig. Det är jävligt respektlöst. Flytta till landet då liksom, eller gå till sånna där rastgårdar där man kan ha dem lösa. Jag är rätt rädd för stora hundar, och hur fan ska jag kunna veta om det är en "snäll" hund eller inte som kommer rusande emot mig? Jag känner ju inte den! Jag får alltid hjärtklappning. Ett par gånger har jag sagt ifrån när en hund kommer rusande, typ "kommer den närmare så sparkar jag!" (kanske omoget men vafan)- inte fan kopplar de hunden för det.

Folk är väl rätt respektlösa överlag i den här stan skulle jag vilja säga.

Lala sa...

Hihi "kommer den närmare så sparkar jag!" . Men när man blir rädd kan man ju säga vad som helst! Jag tycker oxå det är läskigt med lösa hundar, speciellt om jag är ute med Nils!!

Haringenhundsjälv sa...

Jag tycker inte att det är en så enkel fråga, faktiskt. Har man en hund är det ens skyldighet att ta hand om hunden så att den mår bra. Ibland har man som hundägare inte möjligheten att släppa hunden lös på lagligt ställe på ett tag. (Eftersom lagarna är VÄLDIGT strikta.) Om man vet med sig att hunden inte kommer att göra någon illa, eller ens gå fram till en främmande människa, och man oftast bara brukar möta en eller två personer på hela promenaden i ett skogsområde, ska man då hålla hunden kopplad varje gång eftersom det kan finnas en liten chans att någon av de man eventuellt möter kan bli rädda? Lagar som inte känns rimliga efterföljer inte folk. Om det fanns en lag mot att bära parfym på offentlig plats eftersom några procent av befolkningen är allergiska, skulle den lagen vara lite svår att känna sig motiverad att följa, t ex. TROTS att de som är allergiska faktiskt mår jättedåligt. Hur många ska offra hur mycket av sitt välbefinnande för att skona en liten grupps känslor eller rörslsefrihet?

egoistiska egon sa...

Haringenhundsjälv: Mnja. Håller med att det är en klurig fråga i stort just de skälen, samtidigt handlar det mkt om respekt. Jag har varit med om att möta folk med lösspringande hundar som så fort de ser att det kommer folk kallar på hunden, stannar, får hunden att sitta/koppla den, tills personerna går förbi. Det är att respektera både människor, lagar/förbud och samtidigt "gå runt dem".

I mitt inlägg så handlar det alltså om ett spårområde som är jättetrafikerat av folk, otroligt populärt. Det sitter skyltar var femhundrade meter om att hundar måste vara kopplade. Det sitter skyltar överallt att man inte får beträda vissa områden pga skjutbaneområde. Dessutom angränsar spårområdet till ett gigantiskt fält där hundar får springa lösa, plus att det finns en agilitybana precis bredvid. Sammantaget blir det jävligt svårt att förstå varför hundarna är okopplade.

Haringenhundsjälv sa...

OK, i det fallet är jag helt klart på din sida. Det är respektslöst på riktigt. Och jag tycker att det är självklart att kalla in hunden om man ser någon, så gör alltid jag när jag passar mina föräldrars (Jag släpper honom ALLTID lös på skogspromenaden där man möter någon alls kanske var femte promenad, under förutsättning att jag inte ser någon på första långa raksträckan. Jag följer inte lagen eftersom den inte känns rimlig för mig. Även om jag har full respekt för hundrädda kan jag inte anpassa varje promenad för en sådan liten risk att skrämma någon.)