måndag, mars 07, 2011

och då gillar jag ju ändå mitt liv himla mycket.

Min trettioårskris har väl pågått i snart ett år nu och än är det mer än ett år kvar innan jag fyller trettio på riktigt. Men poängen är ju inte siffran utan den där framtidsångesten. Liksom Jaha? Är det nu jag ska fundera på belåna oss upp över öronen för att tjacka hus, eller kanske en bil eller skaffa en unge? Allt känns ointressant. Köpa sommarstuga? Vi har ju redan en, typ. Byta jobb? Till vadå? Och varför? Och vart fan ska vi resa nästa gång? Emellanåt vill jag bara vara femtiofem så jag kan börja slå mig till ro och ha skiten överstökad.

10 kommentarer:

Hexa sa...

Om Du tror att skiten är överstökad när man är 55,så tycker jag synd om Dig. Hexa

egoistiska egon sa...

Klart den inte är överstökad då, men gräset verkar alltid grönare på andra sidan.

Lala sa...

Evve! I hear you! Jag har haft min kris i ett år, den är ännu inte över and i HATE it!Byta jobb? Flytta? Byta bostad? Känslan av att jag BORDE göra något nytt/annat. Det senaste året har varit så drygt jobbigt då jag aldrig funderat på dessa saker tidigare! Snacka om att 30årskrisen slog ner som en bomb!

Sofia sa...

Vi pratade om det igår senast; hur min svägerska löser kriser med att skaffa barn och därför varit mammaledig i typ 5 år. Min 30-årskris kommer och går. Vi skaffade barn för att vi ville ha barn, inte för att lösa kris men det var precis vad som hände. Antar att den kommer tillbaka när det är dags för dagis.

Sofia sa...

Och just ja, "Vredens druvor", vad tycker du?

egoistiska egon sa...

Tror många skaffar barn för att just lösa typ 30-årskriser. Och det känns inte direkt som ngn bra plan (även om det säkert fungerar för vissa).


Bara läst ytterst lite i Vredens druvor än så länge, andra böcker har kommit emellan. Men ska ta tag i den snart!

Hexa sa...

Husk at glemme bagateller.
Husk at nävne hvad det gälder.
Husk at älske mens du tör det.
Husk at leve mens du gör det.

Piet Hein

Sus sa...

Min kom först för 1 år sedan typ... vid 30 hade jag för mkt på gångs för att märka det. :P
På måndag ska jag ta itu med den, på ett sätt iallafall.. :) Ska tatuera ryggen.

Sus sa...

Men man kan vända det till något positvt också.. stanna upp o tänka efter om man har kommit dit man vill och vad mer man vill.. en tankepaus.
Jag har börjat leva lite mer intensivt nu tror jag.. eller jag har, men jag hittar inte riktigt orden jag letar efter..
Jag har iallafall hittat många pusselbitar o lite av mig själv igen.

Duktiga Tjejen sa...

Jag har bytt blogg för att slippa familjen som läser (Annaluna), förutom små meddelanden då och då på gamla bloggen, har inte direkt meddelat nån men kände att det var dax!

Det är ju skitbra att ha så mycket fixat redan innan 30; sommarstuga, asbrajobb, bostadsrätt - mycket mindre att krisa över. Fast det där med barn är ju en annan femma förståss, och I hear ya. Jag krisade lite mer innan 30, nu är jag i en lite lugnare period även om jag bara är 30 och 3 mån :)