lördag, januari 08, 2011

men jösses så mycket resande vi har kvar!

Emellanåt säger någon av oss Fatta vad mycket vi rest! och så börjar vi räkna upp de resor vi gjort tillsammans, jag och K. Eftersom bloggen startades strax innan vår första resa finns självklart inlägg för allt. Första gången vi var utomlands tillsammans var 2006 och det var Ks trettioårspresent från mig som då var fattig student: ett dygn på Åland. Klassas fortfarande som en av de bästa resorna vi gjort.

Sen betalade vi tvåtusen kronor per person för en vecka på en Tunisisk ö som vi trodde skulle vara en paradisö. Mnja. Djerba var sand och sand och sand och sand och skitäcklig mat. Men jag har nog aldrig varit så utvilad i hela mitt liv och aldrig heller så brun.

Lite senare samma höst hälsade vi på Tove som var utbytesstudent i Budapest. Det skulle jag också ha varit, men jag fick obehagligt mycket ångest inför hela grejen och valde att stanna i Sverige och läsa kreativt skrivande istället. Ångrar det icke, och vi kunde ju som sagt hälsa på ändå!

Under 2007 åkte vi faktiskt bara till Madeira. Men där fick jag träffa mitt livs första kackerlacka och den upplevelsen gör mig fortfarande lite illamående.

2008 besökte vi Berlin för första gången. Höll dock på att frysa ihjäl och hann inte ens med hälften av vad vi ville. Strax därefter åkte vi till Wien några dagar och hängde med Moni och njöt av vårsolen och öl.

I början av den sommaren åkte vi tåg genom Europa med mina föräldrar. Tågresan var väl inte direk någon kul upplevelse, men i efterhand är det som alltid värt det jada jada jada. Och slutdestinationen i Italien var magiskt vackert och vi hade en fantastiskt fin vecka.

Sen blev det 2009 och då åkt vi tåg igen, men den här gången bara till Köpenhamn. Fina fina Köpenhamn, åh vad jag drömmer mig tillbaka till Bankeråt emellanåt. Vi åkte dagen efter att jag fått reda på min intolerans mot mjölk och vete, vilket gjorde att jag grät en skvätt så fort jag blev hungrig eller ens tänkte på mat.

New York. Första gången i New York. Jösses. Vi blev totalt chockade över hur en stad kunde ta en med storm på ett sånt sätt. Vi ÄLSKADE New York och bestämde att vi skulle försöka åka tillbaka minst en gång vartannat eller möjligtvis vart tredje år. Jag åkte tillbaka mindre än ett år senare.

2010 inleddes med en långweekend i London. Vi tänkte att det skulle vara roligare med några småweekends istället för en solsemester. Så vi frös arslet av oss några dagar i London, men hade det ändå himla mysigt under fjorton lager med kläder. Även en ny vända till Berlin ingick i småweekends-planerna och det var en himla fin helg. Bodde hos Sandra och vi shoppade och fotograferade och promenerade och åt god mat och drack gott i tre-fyra dagar. As it should be.

Men eftersom vi faktiskt ville ha lite sol och värme och mitt psyke inte riktigt mår så bra av vintermörkret bestämde vi oss för att testa en solresa. Herregud så jag letade bra resor och hade pengaångest och jävlar vad vi sparade. Jävlar vad vi sparade! Men så blev det två väldigt bra veckor i Thailand. När vi bokade hade vi ingen aning om hur utarbetade båda skulle vara i december 2010, men om det inte haft funnits en sån resa då vettefan vad som hade hänt.

12 resor på fem år. Ganska bra jobbat. Frågan är bara var vi ska nästa gång?

4 kommentarer:

Underlandet sa...

Åh! Jag skulle också vilja resa sådär mycket med O, nu blev jag lite avundsjuk. Jävla u-landslön som man inte kan köpa flygbiljetter på och u-landssemester på 15 dagar om året, alltså.

It´s all about me sa...

Asmysigt!

M och jag reser också sådär mycket, i love it!! Och iår har vi redan 3 utlandsresor inplanerade, och mer lär det bli! (Irland, Spanien samt storresa till USA). Hurra!!

nostalgifabriken sa...

bila i usa tycker jag! och ta med mig. och helst nån till som har den här lilla detaljen körkort.

egoistiska egon sa...

JA! Fan vad bra. Kan du skicka Tjommen på intensivkurs?