onsdag, november 10, 2010

sjuttonde frågan.

Är mediefolk överlag ett pack för sig. Besserwissrar som vet vad som är rätt och gärna rynkar lite på näsan åt nybörjare? (Tänkte då du skrev det om filterfunktionerna i Photoshop och folk som ändrar färgerna i bloggen..) Jobbar själv med media och vet ju vad min tanke/åsikt om detta är, höhö. ;-D Möjligtvis är fotografer ännu värre. ;)
 Mnja. Jag tror alla som har en typ av spetskompetens i någon form är besserwissrar då och då just för att man har den spetskompetensen. Oavsett om man är bilmekaniker eller fotograf. Sen finns det ju ett skimmer över vissa branscher, t ex att jobba med media*, vilket gör att det både kan uppfattas mer coolt att ha kunskaperna och att berätta att man har dem. Och i sin tur blir då besserwissertendenserna tydligare. Plus att man har kunskaper om något som många faktiskt dagligen hanterar, t ex lite textproduktion, testa lite typsnitt i bloggen, mecka med html, lite fotografi, lite bildhantering. Tror inte att det skulle uppfattas likadant om du försökte laga en trasig bil och en bilmek suckade åt dig och sa att Men varför gör du sådär? Tänk på det här och gör såhär istället, mycket bättre.

* som i sig är ett märkligt uttryck och gigantiskt stort, jag skulle själva säga att jag jobbar med digital marknadsföring vilket många antagligen inte ens skulle klassa som "jobba med media".

6 kommentarer:

nostalgifabriken sa...

hihi, läste precis det här inlägget från underbaraclara som delvis tar upp samma sak, fast ur ett annat perspektiv: http://www.underbaraclara.nu/186202/2010/11/10/jag-ar-en-fara-for-jamstalldheten/

jag tycker att det är helt okej att "fuska" en del, använda filter i photoshop osv och ändra färger och typsnitt hit och dit. så länge man tycker det är kul och man känner att man utvecklas. generellt sett tror jag många går runt på sina jobb och är rädda för att bli "avslöjade" för sin okunskap. speciellt tjejer. av egen erfarenhet vet jag att känslan inte försvinner, oavsett hur många högskolepoäng man har. nånstans där i krokarna insåg jag att jag hade ett val: att bli bitter eller att börja "fuska". hittills har det blivit en släng av både och tror jag ...

egoistiska egon sa...

Ja jag kanske ska förtydliga att jag inte tycker att det är det minsta fel att ”fuska” och att testa, tvärtom! Det är ju ett steg på vägen att komma framåt. Jag fuskar också (älska Lightroom-filtrena!). Det jag menade var att det så lätt uppfattas som besserwissrigt om man då suckar lite över t ex överdrivet filter-användade. Och att eftersom det är så lätt för alla att pilla och mecka med sånt som vissa har som yrke så blir det mer uppenbart än vissa andra branscher.

Och jag kan ju lätt säga att huvudanledningen till att jag t ex kan jobba med sociala medier är inte pga utbildning utan att jag testat och gjort fel och överdrivit och gjort basala misstag. Det viktiga är att man har ett intresse och vågar, det är då man lär sig saker. Men man måste ju också ha överseende med att såna som har mer kunskaper ibland suckar åt ens konstiga försök.

egoistiska egon sa...

Och så ett litet tillägg: Det är just det där med var kunskap kommer ifrån som är så jävla häftigt med t ex sociala medier. Det går inte att utbilda sig till att bli bra på det, det är trial and error som gäller. Och överlag är det ju fler tjejer som nyttjar sociala medier mer frekvent och shit vad det finns många där ute som inte förstår kunskaperna de får bara genom att använda det.

nostalgifabriken sa...

ja, håller med dig totalt. men du, alltså jag är så avundsjuk på alla de här som typ börjar plugga nu och kan läsa typ kommunikation och sociala medier på ky-utbildningar och annat. fanns ju icke när en annan började sin relation med internet och sociala medier. om jag bara inte hade använt upp alla mina csn-terminer hade jag ju lätt läst nåt sånt idag.

Sussie, som ställde frågan. :) sa...

Intressant ämne och intressant inlägg som nostalgifabriken länkade till.

Jag håller till fullo med om att det gäller att pröva sig fram och att våga göra fel innan man lär sig. Det är först då man lär sig. :)

Jag har ju inte heller en ren medie-utbildning bakom mig och känner mig lite "fuskiger" trots att jag har jobbat med det här i 3 år och haft det som intresse i ytterligare 10 år. 15 kanske? Jag börjar bli gammal. ;)

Bli bitter eller börja fuska, hehe. Det gillar jag. :)
Men å andra sidan tycker jag inet att det gör något att fuska, så länge man vet hur man ska komma fram till ett bra slutresultat.

Jag har egentligen många tankar om det här men nu river en unge mig i benet... återkommer kanske.

egoistiska egon sa...

nostalgiemma: Ja fattar. Samtidigt så är ju det som de lär sig rent teoretiskt historia när de är utbildade och klara. Inte för att det är bortkastat, absolut inte, men den praktiska kunskapen vi får genom att bara blogga och twittra och whatever är så underskattat. Du har ju t ex otroliga kunskaper som du lätt skulle kunna omsätta på ditt jobb och göra succé.

Sussie: Ja men precis som nostalgifabriken skriver, att man tror att man inte har några kunskaper. Att man ska bli avslöjad hela tiden, att man inte förstår vilka kunskaper man har! Och den känslan är nog mkt större hos tjejer än killar.