måndag, november 22, 2010

Day 03 – Your parents

Mina föräldrar hade med sig fyra saker när de kom på besök i helgen.

1. En påse äpplen från trädgården.
De har alltid med sig något från trädgården eller något de gjort själva. Typ honung, äppelmos, rådjurskött eller annat ätbart. Samma sak när vi varit på besök, då får vi alltid med oss något vi kan äta hem. Ofta är det dessutom nedsmusslat någon chokladbit eller godis. Det var samma sak när vi var små och det skulle vara matsäck till skolutflykter - det fanns alltid en liten chokladbit gömd någonstans. Alltid. Och jag blev lika lycklig varje gång jag hittade den.

2. En adventsgran till balkongen.
En eftermiddag tog det att hitta granen! sa pappa. Att hitta gran är en viktigt aktivitet i vår familj. Vi traskar omkring i vår skog en eftermiddag varje senhöst. Pappa guidar oss runt och pekar på granar och och säger Den här har jag tänkt på i några år, nu börjar den bli bra. Och så säger någon Ja eller Nej och så går vi vidare. Det ska nämligen väljas tre utegranar och en innegran. Varje år. Vi kan inte längre vara med varje år, men om det är möjligt planeras detta in när vi är hemma.

3. Ett kuvert med texten "OBS! Får ej öppnas förrän på julafton!!!"
När jag upptäckte att mamma hängt upp kuvertet på kylskåpsdörren frågade jag var hon höll på med, de vet mycket väl att vi kommer vara bortresta till julafton och har avsagt allt vad jul inklusive julklappar heter det här året. Jag vet svarade hon och förklarade ändå att de vill vara rättvisa. Till 99% säkerhet ligger det en summa pengar i kuvertet, alternativt ett presentkort, och den summan överensstämmer på pricken med hur mycket pengar de kommer lägga på julklappar till min bror och hans fru det här året.

4. En jordglobslampa med körsbärsfot.
I somras sa jag något om att vi ville ha en sån lampa. En sån har ju jag! utbrast pappa. Han hade köpt den på auktion eller på någon loppis. Plastfoten var trasig och ful så vi sa nej tack. Nästa gång vi var hemma ville pappa visa oss något. Och där stod den, lampan, med en helt ny fot. Jag hade lite körsbärsträ hemma. Jösses så fint det blev. Pappa gör även mer avancerade saker med trä som folk blir galet imponerade av. När han hade utställning sist kom vissa enbart för att försöka förstår hur han rent praktiskt hade gjort en träskulptur som visats i lokaltidningen.

2 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Visst är den?

Beatrix Vnunk sa...

Jag gillade, inte otippat, dina föräldrar. Mycket. Glömde att säga det:)