fredag, december 11, 2009

julklappstips: 10 kg gröt.

Har inte lyckats hitta något bra svar på min fråga, men det kanske är så enkelt att det tyvärr inte finns något liknande i Stockholm eller Sverige? Men det går ju att hjälpa på andra sätt också, och som vanligt är det varken dyrt eller svårt. Jag har köpt några julklappar som per styck består av 10 kg gröt och kostar en femtiolapp. Vill man hellre köpa poliovaccin kostar 28 doser 40 kronor, 134 påsar vätskeersättning 90 kronor eller en jeep för endast 224.388 riksdaler. Unicef är ju inte de enda som har såna här koncept, Alexandra tipsar om ActionAid och det finns säkert ännu fler. Och är det inte bättre att tjacka 10 kilo gröt till dem som verkligen behöver det än att köpa ännu en chokladask till någon som redan är mätt?

8 kommentarer:

Kristine sa...

Jo! Det är mycket, mycket bättre!

egoistiska egon sa...

Eller hur? Och God Jul! :)

Weronica sa...

JAAAAA verkligen !!! Bra Evve. Jag vet en som köpte en brunn, en get och en gris tror jag och gav det till ett fattigt land och att det var en julklapp till sin mamma och hon blev rasande !! usch.

egoistiska egon sa...

Ja man kan köpa sånt här, skitbra! Är ju verkligen inte dyrt heller. Blev mamman rasande? Oj! Jag kan förstå om man känner sig aningens besviken om man endast får den typen av presenter om man tror att man ska få "vanliga" julklappar, men att bli arg?

Vi ger våra gröt-julklappar istället för de där utfyllnadspaketen som just chokladaskar och krimskrams brukar vara. Är sugen på att köpa lite mer också, kanske en get? :)

Jenny sa...

JAg köpte en get till min pappa förra året, för han är så svår att köpa julklappar till. Mamma blev jätteledsen, för hon ville också ha en.

Hon får en i år, för det är det enda hon önskar sig.

egoistiska egon sa...

Men ÅH vad jag gillar din mamma! Jag skulle vilja köpa en till mitt brorsbarn (hans favoritdjur är får, typ same same ;)) men är tveksam till att en snart 2 åring uppskattar det hela. Haha. Vi får se.

It´s all about me sa...

Ja verkligen!
Vi brukar dock inte ens köpa chokladaskar till varandra i släkten, hehe...

egoistiska egon sa...

:) Går ju även att applicera på random utfyllnadsjulklapp.