fredag, mars 20, 2009

dagens bästa artikel.

Den här krönikan i dagens DN är nog bland det mest vettiga jag läst hittills i hela Fritzl-historien. Jag vet inte hur många gånger jag hört (och läst) kommentarer som Men frun måste ha vetat! Ibland har jag försökt kommentera att det nog snarare är smått omöjligt att kunna föreställa sig det här scenariot, men folk har tittat på mig som om jag vore knäpp alternativt återupprepat sin åsikt om att Hon måste ha förstått. Det verkar finnas ett likhetstecken mellan att ana att något är galet eller en känsla av att något är fel till att förstå vidden av alltihopa. Innan det här uppdagades, hade någon överhuvudtaget konkret tänkt tanken att det skulle kunna gå att göra något så vidrigt som han gjort under så lång tid? Och som någon österrikisk expertperson sa i en intervju, polisen har ju med allra största sannolikhet utrett hennes och andras eventuella medverkan. Hade de hittat något som tyder på det hade ju inte Fritzl stått som ensam gärningsman i rättegången.

För övrigt är det nästan ironiskt att tänka sig att karln nu själv kommer vara inspärrad resten av sitt liv.

11 kommentarer:

Emmama sa...

Njaaa, jag är ganska övertygad (vad nu det innebär) över att hon nånstans visste men blundade för sanningen. Att hon tog ut skilsmässa tyder kanske på motsatsen dock. Dessutom är det ju också så att detta är en man som man inte ifrågasätter, inte ställer mot väggen eftersom man troligtvis då straffas hårt. Och rädsla kan få en att göra mycket konstigt.

egoistiska egon sa...

Men vad visste hon? Att något var fel eller att hennes egen dotter satt inspärrad i källaren sedan 24 år tillbaka och hade hon hade sju ungar att vara styvmorsa/mormor till? För mig är det långt däremellan. Håller med om att detta antagligen är en person man inte ifrågasätter, men ur mitt perspektiv så blir detta bara ett ännu större skäl att inte kunna veta hela sanningen.

Anonym sa...

Att hon INTE visste om att dottern + alla ungar fanns i källaren är absurt... Hur kan man missa det?
Ok, hon har säkert inte alla hemma i skåpet hon heller, det kan hon inte ha ifall hon inte visste men... ja.. Hela storyn är bisarr.

egoistiska egon sa...

Folk kan ju till exempel vara otrogna i årtionden utan att maken/makan vet något, men de har kanske inte heller alla hemma i skåpet? :)

Att storyn är bisarr tycker nog alla, men jag förstår fortfarande inte hur alla med sån bestämdhet kan veta att hon visste allt.

TORGNYSDOTTER sa...

Jag tycker också att det verkar orimligt att tänka ut att någon skulle bete sig så orimligt. Däremot tror jag att folk gärna vill föreställa sig att man vet. Som ett slags hopp, om du förstår hur jag menar.
Jag tror också att det är ett uttryck för människors frustration över att hon valde att leva med en man hon visste hade våldtagit någon. Och visst måste hon blundat en hel del, det råder det väl inget tvivel om. Men jösses vad jag känner många kvinnor som blundar. I stort och smått.

egoistiska egon sa...

Ja, just precis så!

Anonym sa...

Jo någon kan vara otrogen utan att partnern vet det.. men jag tycker det är lite skillnad ändå. Ofta är man ju otrogen på något annat ställe än i hemmet.. o är det hemma så är inte ens partner hemma då, utgår jag ifrån.

Detta var ju något som pågick frekvent i hennes HEM 24-7. Hur kunde hon missa alla barnskrik från källaren? Inget hus kan vara så bra isolerat och alla barn skriker nångång.
Hennes karl måste ju ha lassat ner en hel del mat till källaren?
Det är så mycket sånt som gör att jag inte fattar.
Sen är det en annan sak om hon såg det och blundade, men faktum kvarstår, hon måste ha vetat.
Det gick en dokumentär igår, men jag missade den tyvärr. (Läste om den i tidningen.) Men det lär ha funnits ett fall till, för många år sedan.. och då visste hela byn om det och byborna hämtade hem tjejen då hon rymde från styvfadern!
Absurt det med.

egoistiska egon sa...

Fast vad jag minns fanns det väl till och med folk som inte tillhörde familjen som hyrt en våning i huset (om jag inte minns helt fel - till och med den närmast källaren?) under långa tidsperioder som inte hört eller anat något.

Åh, vilken kanal gick dokumentären på? Vore kul att se! Menar du att det fanns ett till fall i familjen eller generellt? För tyvärr finns det ju flera fall, t ex blev ett snarlika fall i england upptäckt ungefär samtidigt, men det har ju inte ens fått hälften av uppmärksamheten som fritz-fallet fått.

Anonym sa...

Det om att någon hyrt in sig där har jag inte hört..?

Det var en dokumentär om just det här fallet men i den ställde en annan kvinna upp och berättade sin storty, en helt annan story alltså.

Dokumentären gick på finska 3:an en kväll, den kommer säkert på någon svensk kanal snart kan jag tro?

egoistiska egon sa...

Jo, han ska ju haft ganska många hyresgäster genom åren. Finns lite olika hyresgäst-stories här, här och här. Ger även lite förklaringar till el och maten och så vidare.

Anonym sa...

Intressant