torsdag, januari 15, 2009

sant eller falskt?

Hänger inte med i den här Liza Marklund/Gömda/Mia/Vafan-alla-heter-historien som det skrivs spaltmeter om. Orkar inte. Tycker dessutom att diskussioner kring sanning och icke sanning tenderar att bli obehagliga. Jag läste en bok en gång som fått en sjujävla massa kritik för att den inte var sann. A million little pieces/Tusen små bitar. Jag tyckte den var skitbra. Dels gillade jag sättet den var skriven på. Dels mådde jag illa, skrattade och grät om vartannat och det händer mycket sällan när jag läser. Om allt var hundra sant eller inte spelar liksom mindre roll då det som sagt var en jävligt bra bok.

Ps. Blondinbella skrev häromdagen om att hon inte ville läsa filosofi för att "Varför ska jag behöva ägna timmar åt att fundera över livsfrågor som ändå inte finns något svar på, där det inte finns något rätt eller fel." Även det Mycket Obehagligt.

9 kommentarer:

It´s all about me sa...

Couldn´t agree more. Skönt att äntligen hålla med om nått! funderade själv på ett blogginlägg om detta igår, då jag hörde en kollega säga till en annan "alltså, jag tappade förtroende helt för personen i Gömda då jag hörde det här". Alltså what? Det är ju en bok! "Anders är visst inte alls från Norrland utan från CHILE, HUR KAN DE GÖRA SÅ". Typ. Vad spelar det för roll?! Jag tycker lite som du; sant eller inte liksom, så länge boken är bra. Fast i det här fallet så handlar det ju om DÅLIGA böcker med "bra" story. Utan en "storyn" har de inte så mkt att leva på, men ändå. Fattar inte heller the big fuzz.

Elin sa...

Alltså, Blondinbella går verkligen från klarhet till klarhet. Fatta att det här är en av de mest framgångsrika kvinnorna från vår generation just nu (eller är hon född på 90-talet till och med?). Jag vet inte vad jag ska säga riktigt. Eller så är det bara ett sätt att fortsätta bygga upp hennes personliga varumärke och hon sitter egentligen och läser Sartre om kvällarna.

TORGNYSDOTTER sa...

Hear-hear. Jag är dödligt trött på Gömda-debatten trots att jag bara läst någon spaltmillimeter. Jag tyckte boken var illa skriven redan från början och den har varken blivit bättre eller sämre. Och man får väl förmoda att de som tyckte att den var bra fortfarande tycker det. Som du säger: helt idiotiskt. Skönlitteraturens storhet ligger väl i regellösheten.
/sen kan man ju diskutera marklundskans moral i misshandelsdebatten rent generellt, det är en helt annan femma.

Jag hörde Blondinbella säga i en intervju härom dagen att hon "aldrig kommer att behöva söka ett jobb" eftersom alla redan vet att hon är driftig. Detta oroar mig. Oavsett hon har rätt eller fel.

egoistiska egon sa...

annaluna: Ja, det är nästan roligt hur fantastiskt upprörda människor kan bli. Jag tycker mest det känns otäckt hur viktigt det är att något är SANNING. Alla inblandade i den där härvan har ju sin egen sanning.

elin: Visst gör hon! Tror hon är född -90 faktiskt, hon fyllde ju 18 tidigare här. (ja, jag läser hennes blogg och eh, skäms lite?)

torgnysdotter: Jag tror att jag läst boken, men vet faktiskt inte riktigt. Och det säger väl liksom nog om hur bra jag isf tyckte den var...

Hela blondinbella är rätt oroväckande. Dock är jag som sagt gravt beroende av hennes blogg. Uscha.

Emmama sa...

Nu måste jag blogga om detta för att berätta för dig och Annaluna varför jag är upprörd, jag får tacka för inspirationen! :) Läser jämt blondinbella och läser precis det du bloggar om och blev matt i själ och hjärta... Nu ska jag blogga! ;)

Rasande Rose sa...

Har ju då följt hela Gömda-debatten och är ju då en av dom som tycker att sant ska va sant om man marknadsför den som sann.
Det ligger väldigt mycket mer bakom hitorien.
Tips: Kolla in Debatt klockan 22.00 ikväll!
Jag har läst 150 sidor i Monica Antonssons bok nu och jag skulle kunna riva ut varenda sida i Liza Marklunds Gömda och äta upp dom för att sen s***a ut dom så den får vad den förtjänar.
*S*

egoistiska egon sa...

Emma: Det är morgon och jag är lite trött och som sagt inte speciellt insatt, men förstår ändå inte riktigt. Ska läsa ditt inlägg sen och se om jag fattar mer ;)

Rasande rose: Men vem bestämmer vad som är sanning? Missade deabtt igår, ska se om jag hinner se det på nätet sen!

It´s all about me sa...

Jag har ALDRIG gått in på blondinbellas blogg i ren protest, det skulle strida mot allt jag står för :)

Och visst att marknadsförman något som sant, så ska det vara sant, men sopm de sa på nyhetsmorgon imorse: hur kan man tro at NÅGON relation berättas utifrån "sanning"?

Böckerna är pinsamt dåliga, men jag har läst tre stycken "bara för att", för att kunna skaffa mig en uppfattning, alltså. Du skulle kunna läsa ut GÖMDA på typ en dag. Storyn ÄR stark, det går inte att förneka, men...

Anonym sa...

Hela hon är Mycket Obehaglig.