onsdag, april 30, 2008

redigerat krig.

Idag är det exakt 10 år sedan jag var full för första gången. 10-års jubileum så att säga. Då var jag sent ute och var mycket tacksam att det skedde en hel vecka innan jag fyllde 16, eftersom åldern då något av de här stora grejerna inträffade för första gången var extremt viktig. Idag är jag ganska tacksam att det aldrig blev av innan dess. Inte har jag firat heller, om det nu är något att fira, förutom att jag just tagit sista slurken av en Staropramen. Istället har jag varit ensam hemma, haft tvättstuga, halvsovit i soffan, slösurfat, färgat håret och läst tidningar och lyssnat på tv. Jag läste bland annat den här artikeln i pappersupplagan om regissören och bakgrunden kring filmen Redacted som har Sverigepremiär på fredag. Och strax därefter lyssnade jag på Filmkrönikan (lyssna på tv är underskattat) där filmen fick en fin recension. Vill se den, men jag vet inte riktigt hur jag ska tolka betyget på imdb. I vanliga fall brukar jag ha 7 i betyg som något slags riktmärke för om en film är bra nog att se eller inte. Men den här gången så tror jag att det kan ha att göra med att den tydligen inte alls fått bra kritik i USA men hyllats i Europa (förklaring kan nog delvis utläsas i den här kommentaren). Och då är den nog väl värd att se i vilket fall som helst. Om inte annat för vinklingen om hur de nya sociala medierna påverkar informationen om kriget i Irak.

5 kommentarer:

Anonym sa...

De pratade om den i Nyhetsmorgon i TV4 häromdagen och de visade även en scen från den... en scen som fick mig att må illa. :P

e r i k a sa...

Om en film får bra kritik i USA antar jag per automatik att den är dålig. Haha. USA gör så kassa filmer jämfört med övriga världen, jag litar inte alls på deras tolkning av vad som är "bra film". Får den däremot dåligt betyg tänker jag att ha, här lurar kanske något intressant!

Anonym sa...

För mig är det 11 år sen;) då var jag i London denna tidpunkt!

egoistiska egon sa...

sussie: vad sa de om filmen?

erika: precis, tyvärr kommer det ju inte så mkt bra från USA direkt. nästan alla mina favoritfilmer är europeiska. gällande recensionerna så brukar imdb vara ok tycker jag, om man lägger ribban lite högre (typ 7). i sverige brukar jag annars gå efter svd/dn/filmkrönikan, för de är de enda som går efter kvalitet känns det som...

sandra: haha, gratulerar på ditt jubileum då ;)

Anonym sa...

Tv4 visade 2 scener från den.. en scen där amerikanska soldater våldtog en 15-årig tjej, sen böt jag kanal, ville inte se den andra scenen. :P
De pratade om att det hade gjorts en rätt så likadan film förut, var det av samma producent till och med.. för nå 15 år sedan.
Sen tyckte de att det var intressant hur medierna rapporterade om de olika händelserna.
Åt att amerikanerna inte verkar gilla filmen log hon åt och så kom de in på den här andra filmen, att det var likadant med den... men att filmen var sevärd iallafall.
Sorry.. lyssnade inte så himla noga att jag kan berätta i detalj vad de sa. :)