söndag, januari 06, 2008

ännu ett steg mot normen.

Varken jag eller K är speciellt bra på att laga mat. Det vi kan laga lagar vi bra, men det sträcker sig till typ 5 rätter med liten variation sinsemellan. När båda har varit ensamboende utan frys eller ugn i 5-6 år blir det lite knasigt. När vi flyttade ihop och fick både ugn och frys, samt ett ordentligt kök, tänkte vi att det minsann skulle bli andra bullar. Visserligen lagar vi något bättre och mer mat nu, men någon skillnad har det egentligen inte varit. Men vändpunkten har kommit, och för det tackar vi jultomten:

- En Dramaten. Pensionärsvarningen ignoreras eftersom det är oerhört praktiskt då vi inte har någon bil och 10 minuters promenad till mataffären. Äntligen går det att köpa två liter mjölk på en gång!
- En matberedare. Vi gjorde potatisgratänger till nyår och det gick så fort att det nästan var trolleri. Dessutom är det mycket roligare att trycka ner potatisarna i en maskin än att tävla med sig själv om att skära så lika skivor som möjligt. I matberedaren kan vi även göra en massa andra roliga saker, så som att hacka grönsaker, vispa valfri produkt och knåda deg.
- Pengar till diskmaskin. Att diska förhand är inte roligt. Det är inte avkopplande utan tvärtom ett av de största stressmomenten som finns i vardagslivet. Men nu jävlar, nu ska här inhandlas en riktig diskmaskin. Det känns som en dröm.

Vi kommer bli såna hejare på att laga mat! Veckohandlingar och gratänger, pajer, bakverk och så diskas allt i en diskmaskin efteråt. Livet känns så mycket bättre nu, även fast diskmaskinen ännu inte är införskaffad. Som exempel har jag nyss använt mig av purjolök i en maträtt för första gången. Vi gör färsk aborrfilé i ugn med purjolök och grädde (det är nog första gången jag använder grädde också) samt potatis till det. Potatis har jag kunnat koka i ett par månader nu. Vem vet, snart kanske även jag tycker att matlagningsprogram är roliga att se på, istället för att ta dem som ett hån.

10 kommentarer:

Anonym sa...

laga mat i ugn är vuxenpoäng!! och ja, saker händer asfort och jag och claes har varit tillsammans i 3 månader redan. jesus christ!! finns du på facebook btw?

Anne sa...

ok utan diskmaskin när man är själv. aldrig annars.

It´s all about me sa...

Vilka lyxiga julklappar. Sweet! Jag märker mer och mer att jag är lite special som alltid lagat mat och inte kan leva utan ugn och frys :D När jag bodde i Kungshamra du vet, var det värsta att inte ha frys. Lycka till med all matagning!

Jenny sa...

Åh, lycka till! Själv har jag turen att ha en halvrik kille som älskar att laga mat. Jag har upptäckt att det är bättre än att ha både stor ugn och spis. Och i mitt lilla kyffe finns faktiskt en diskmaskin med! När jag först flyttade hemifrån fick jag en sån där vanlig kokbok - typ "Vår kokbok", med 1000 recept på vanlig mat. Det var skitbra, gick genom registret och skrev upp allt jag ville prova, sen hade jag en ny rätt varje dag i flera veckor framöver.

egoistiska egon sa...

mallan: ohyes!

anne: absolut, då är det överkomligt men ändå inte roligt. nu är det enbart ett stressmoment.

annaluna: det beror ngt mkt på vad man har med sig från början. avis på dig! jag har aldrig varit intresserad av att laga mat + att min mamma alltid varit för snäll och lagade all mat när jag bodde hemma. och innan jag flyttade nu har jag ju aldrig någonsin haft ugn/frys när jag lärt mig laga mat = en helt ny värd. och yes, lyxiga julklappar :)

jenny: jag har också massor av kokböcker, men aldrig varit läst dem förut. förrän nu. fast jag är fortfarande jättefeg och läser istället för att laga ;)

Matilda sa...

Sen vi skaffade diskmaskin har tamejtusan vårt förhållande blivit bättre. Inget tjafs om vems tur, inget berg med disk som stör. Helt enkelt ett lite bättre liv.
Köp den så fort ni kan!

Bondhustrun sa...

Bra! Ett steg i rätt riktning mot husligheten. :P

Anonym sa...

Vi fick också en matberedare+blender (i ett) i julklapp. Härligt! Jag gör smoothies varje dag och har också skurit potatis, lök, purjolök osv i den. Idag fick den försöka sig på en bröddeg, men då började den hoppa fram och tillbaka på diskbänken och låta konstigt, hm...

egoistiska egon sa...

matilda: vad bra! nu är bara frågan vilken diskmaskin man ska köpa.

bondhustrun: jag vet! nästa vecka har jag tänkt ge mig på att försöka göra SOPPA! tro det eller ej.

maggan: vi fick en blender i somras, perfa till smoothies. hade du inte lite för mkt deg då i matberedaren? min mamma har mycket noggrant gett mig instruktioner om att absolut inte ta mer än vad som är rekommenderat i manualen, för det klarar den inte.

It´s all about me sa...

Som ett tillägg: Jag har massor med kokböcker men jag läser dem aldrig. Jag har aldrig följt något recept förutom gällande bakning. Någon gång kanske jag borde prova...men jag kör på Nakna Kocken-style : improvisation :D