torsdag, augusti 02, 2007

två av alldeles för många olästa.

Har läst många som skrivit att de börjat läsa Orhan Pamuks Snö, men jag har nog missat om någon bloggat efter läsningen. Det var kanske inte världens smartaste drag av mig att läsa den på tunnelbanan till och från jobbet. Det händer extremt lite, egentligen, på 500 sidor, och språket är inte direkt flytande. Men jag är glad att jag tillslut läste ut den då jag tyckte om den. Ändå. Kanske främst för att den gav en inblick i något jag själv inte kände till alls. Bättre tunnelbaneläsning var däremot Lagerlöfs Mårbacka. Lagom lättsmält, lagom historiskt, lagom långa kapitel, lagom med kärlek till sin uppväxt. Dock hade jag kanske väntat mig mer omvälvande läsning, liknande Kejsarn av Portugallien. Nu måste jag bara välja vilken av de 20-talet böcker som jag har olästa hemma som ska bli läst. Beslutsångest. Och så vill jag hinna läsa lite mer, så bokhögen minskar så att jag kan köpa nya. Prioriteringsfråga antar jag, och ganska ofta är det tyvärr lättare att hamna framför kanalerna vi egentligen inte har än att läsa. Eller dricka öl, som jag ska göra ikväll.

3 kommentarer:

sara sa...

låter som en fin prioritering; först öl, sen bokhögen om det vill sig väl, sist tvn.

datorn är annars den värsta tidstjuven tycker jag..

egoistiska egon sa...

linda: galet trevligt! och ingen bakfylla, hahah!

sara: ja, den prioriteringen känns bra tycker jag. datorn har blivit lite mindre tidstjuv när jag jobbar 8h/dag framför den, inte lika lockande att dra igång sin privata dator så fort man kommer hem...

It´s all about me sa...

Jag är en av dem som du läste som började på Orhan Pamuks "snö", men sedan la jag den på hatthyllan en dag och sedan dess har den legat där, fast jag kanske bara har 70 sidor kvar. Istället har ag läst en bunt bäcker sedan dess, tex två stycken de senaste tre dagarna...men jag kör på lättläst just nu.