torsdag, juni 28, 2007

tiden flyger.

Hade gärna gått på Accelerator i helgen, om nu jag hade haft råd. Eller tid. För råd har jag nog, egentligen. Nu när jag tjänar riktiga pengar och inte lånar från cs-jävla-n. Men det är väl så, mer pengar – mindre tid. Mindre pengar – mer tid. Mitt nya liv som knegare är snart en månad gammalt. Lunchen räcker inte till att både äta och försöka shoppa upp den nya fina lönen. Timmarna varje kväll räcker inte till att göra mer än en sak. Slappa eller städa eller se på film eller tvätta eller umgås eller ta en tur i motionsspåret eller skriva ett blogginlägg. Jag är tvungen att välja. Kvar finns då helgerna att göra allt det där som inte hinns med i veckorna. Om nu helgerna inte är inbokade med en massa annat. Första helgen jag jobbade firades en nybliven 30-åring men vi var åtminstone i Stockholm. Andra helgen jag jobbade var vi på landet. Tredje helgen rövades K bort på en kryssning som blev galet lyckad. Förra helgen, den fjärde, var det midsommar. Nu till helgen blir det kalas för två nyss fyllda trettioåringar plus nybyggt hus i samma krokar som där midsommar firades. Helgen efter det blir det kalas i Göteborg, för en fjärde trettioåring. Helgen efter det är det mamma och pappa som håller i kalaset och halva släkten och hela familjens bekantskapskrets ska tydligen närvara. Helgen efter det är vi bjudna på bröllop, nästan det första någonsin eftersom jag har mycket få minnen från när jag var fem år och min kusin gifte sig. Så att sätta upp kökslampan, plantera blommor och växter på balkongen, ha grillfester och bakissofta vid vår närmsta badplats lär dröja åtminstone till den sista helgen i juli. När ska jag hinna köpa klänning till bröllopet?

3 kommentarer:

Matilda sa...

Jag tror att fenomenet kallas sommar. Så där ser det alltid alltid ut för mig på somrarna.
Men jag gillar det - det händer ju någonting i alla fall.
Resten av årets helger kan du ägna åt att göra allt det där du också vill. Det hinns med, jag lovar!

egoistiska egon sa...

Jo, på vintern drömmer man ju om sommarens aktiviteter. Jag är bara inte van att vara hemma så lite. Och det är inte lika roligt, eller smart, att plantera växter på balkongen i augusti. Eller bada i september liksom. De där vardagssommaraktiviteterna längtar jag efter, och hinner inte med heller.

Anne sa...

Åh accelarator... Att köpa ny klänning låter dock inte alltför besvärande.