söndag, maj 27, 2007

men hästar tycker jag om.

Trav har aldrig varit min grej. Är nog dessutom lite extra hatisk för att de som gillar trav verkar se det som en sport. Har exempelvis hört med egna öron när travpublik jämförs med fotbollssupportrar. Det om något borde bevisa att travmänniskor är ett konstigt folk. Men så dök det upp en personlig inbjudan till VIP-avdelningen på Solvalla nu när det tydligen är elitlopp och allt. VIP är alltid lite roligt och gratis mat och Observera önskemålet om vårdad klädsel också. Så alldeles lagom tjusigt uppklädda har jag, K och tre andra fd arbetskamrater tillbringat den här söndagen lite ovanför alla ni andra vanliga människor. Det var rätt trist. Inga stolar fanns lediga, solen sken så in i helvete och eftersom ingen var rik var det tråkigt att titta på alla lopp där vi inte hade satsat några pengar. Vi var dessutom tvungna att fråga efter hjälp för att kunna spela. Tio över fyra satsade vi den lilla vinst vi gjort (femtioåtta kronor), plus det vi tidigare satsat och fått tillbaka, på spridda skurar i loppet alla var där för att se. Tio minuter senare satt vi på bussen hem och lagom tills starten skulle gå låg jag ombytt i soffan och var glad över att vi var hemma. Men jag kan erkänna att jag är lite irriterad på den där franska hästfan som snuvade oss på stålar både i kvalloppet och i själva elitloppet. Trav har aldrig varit min grej.

8 kommentarer:

Jenny sa...

Lite extra arg tycker jag att du kan vara över den där Lindagrejen med.

egoistiska egon sa...

Rosing? Ja, jag har faktiskt funderat över att lägga lite tid och energi på att uttrycka min åsikt i den frågan. Känns viktigt.
;)

Daniel Storey sa...

Varenda jäkel på mitt jobb är travgalning. Jobbar man helg är tv-tiderna för travet heliga. Alla sitter de där. Förutom den ordinarie yrkesbanan är de även hästägare, travtränare och spelgalningar.

Jag har till min stora fasa upptäckt att jag till viss del dragits med. Jag vågar exempelvis inte hålla mig från att vara med i gemensamma spel. Skulle aldrig stå ut med mobbningen om de vann. I helgen insåg jag till och med att jag var lite intresserad av vilken häst som vunnit det där loppet. Trots att jag inte var inblandad i något spelande. Egentligen så avskyr jag nog trav. Och jag gillar inte ens hästar. Tvärtom, är jag lite rädd för dem.

Anonym sa...

Naj, alltså hon som skulle rida naken... http://www.aftonbladet.se/vss/trav365/story/0,2789,1079219,00.html

Anonym sa...

första och enda gången jag rörde vid en travkupong var jag en häst, den sista, ifrån att vinna 100 000:-. Istället vann jag 800:-. Jag använde dem till att torka tårarna.

egoistiska egon sa...

storey: hästar är ju FINA, och jag har inte lika stora svårigheter att förstå de som äger/kör/tränar hästarna och därför håller på med trav. men de som bara gillar trav? de som var på solvalla kl 05 i söndags för att få en bra plats? för stämningen? för det roliga? de människorna kan ju aldrig ha varit på en festival, eller för alla del ett fotbollsderby.

jenny: jasså det. jag spelade faktiskt på den hästen, så det känns lite dumt att vara negativ ;)

erik: fyfan vad ILLA. jag skulle ha blivit så sur! jag blev sur nog över att vi inte satsade på vinnaren (som hade över 300 i odds i första loppen, det hade varit fina pengar det!).

Daniel Storey sa...

Nja, smaken är som baken, men personligen har jag helst djuren på avstånd. Men såååå rätt du har! De kan heller aldrig hört talas om mästerskapsfotboll.

Anonym sa...

egon: det var tur att hästen som vann inte direkt fanns med i valet av hästar, trots att den var min andra reserv. annars hade det varit lätt att halka in i "tänk om resonemang", och då hade jag varit duktigt förbannad på mig själv.