tisdag, januari 30, 2007

grattis kniven!

Istället för att se Grammisgalan såg jag Uppdrag Granskning och Grey’s Anatomy och åt vanilj- och chokladglass i strut med chokladsås. Det var inte med flit, även fast galan säkert inte var så mycket att hänga i julgranen. Såg nyss på Aftonbladet att The Knife, som i mina ögon ingen annan i Sverige kan mäta sig med, vunnit sex priser. Allt som det ska med andra ord. Fast jag kan inte bestämma mig för vilket som är roligast, att Karin Dreijer skyllt deras frånvaro på att Vi är på turné eller personen som kommenterat artikeln med orden ”En sak till. Vem sjutton är "the knife"? Jag lyssnar på radion och hänger rätt bra med i musikdjungeln, men jag har helt klart missat dem....”.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, ja för jävligt! Och VEM är the knife? Haha, ungefär lika kul när folk frågar "Vem är kent?"

Jenny sa...

Hur kan man ha missat dem? Ett av Sveriges bästa band och jag har ångest, för jag gör ett "blandbandfastpåcd" till mannen i Mexiko med svensk musik, och får inte plats med all musik jag vill, bland annat inte all musik från just the Knife!

egoistiska egon sa...

Lite smått generaliserande känns det som att de som säger Vem är the knife/kent är samma personer som hävdar att "jag lyssnar på allt!".

jenny: Lycka till med blandcdn. Sånt är roligt men svårt. Lägg gärna upp låtlistan sen? :)

Matilda sa...

Roligast är helt klart kommentaren! Men lyssnar man bara på typ Rix eller så vet man inte om vanliga svenska artister. Så mycket de missar, stackarna...

Chris sa...

hoho, missat the knife? jahaja, saker man trodde var omöjligt. jag har iofs inte lyckats höra timbuktus nya, som väl inte ens kan räknas som ny längre. dilemma.

egoistiska egon sa...

matilda: men glöm inte att de ändå "hänger rätt bra med" ;)

christina: du vet ju vem han är!

Jenny sa...

Jo, fast då kommer jag ha ångest över att alla kommer tycka att det bara är skitmusik. Eller så skiter jag i det och lägger upp listan ändå och skickar fuck youtankar till alla som vågar sig på att kritisera min musiklista. När vi ändå är inne på ämnet: vad ska jag ta med?

egoistiska egon sa...

Äh, för det första kan du alltid skylla på ditt selektiva urval - bara svensk musik. Sen så är det ju bara att hävda att DU tycker det är bra. Jag vet ju tex att jag har världens bästa musiksmak, även fast andra kanske inte håller med ;)

Förslag från mig som nästan måste med:
The Knife
Laleh
Kent
Robyn
Koop
Jenny Wilson
Anna Ternheim

Kanske Salem Al Fakir? Cardigans är ju svenskt iaf. Nödlösning.

Anonym sa...

när jag gjorde blandband till min kanadensiska en gång i tiden och fläskade på med fläskkvartetten, bob hund och kent så visade det sig att det som gick hem var cornelis vreeswijk. allt det andra lät som sånt som redan fanns i amerikat med omnejd. you never know.

Jenny sa...

Jo, fast killen är dj, och får en massa cd:s hemskickade till sig, plus att han känner halva mexikos elit inon musikbranchen OCH han känner till en hel del svensk musik. The Knife, the Sounds, Hives... Det är lite därför jag vill göra det här med. Men det kan bli helt fel. The Knife, Laleh, Kent, Robyn, Jenny Wilson, Salem Al Fakir och Cardigans står redan med, plus en massa kompisars band (plus en massa annat). Anna Ternheim klarar jag inte av,av någon anledning.