onsdag, november 15, 2006

ondska?

Har tidigare skrivit om mitt intresse för gärningsmän, gärna i kombination med medier. Så trots att jag har svårt för Hasse Aro och generaliserings/fördomstv3 så tittar jag gärna på både Efterlyst och framförallt det nya programmet Ondska. Jag gillar grunden i programidén, men det blir tråkigt när resultatet blir så pass generaliserande att det gränsar till otäckt övertramp. För det första förstår jag inte varför programmet heter Ondska och varför de motiverar Aros försök att hitta ”sanningen” bakom varför gärningsmännen begått brott med att de ska identifiera ondska. Om de vill hitta varför en gärningsman begår brott – varför använder man sig inte av de kriminologiska teorierna som grund och sen går ner på detaljnivå i varje specifikt fall? Varför tar de bara ett drag som gärningsmännen har och förstorar upp det till något enormt, som att det skulle vara den enda anledningen till att brottet begicks? Jag blir rädd av bara tanken på hur många människor som nu tror att Aspergers är orsaken till brotten som togs upp igår.

Idag används så kallade experter överallt i medierna. De uttalar sig sällan om specifika fall, men då redaktionerna/journalisterna frågar allmänt och sen applicerar de generella svaren på det specifika fall de jobbar med blir det ofta tokigt. Hur många rubriker hos Aftonbladet och Expressen lyder inte ”xxxx (helst känd person) riskerar att få fängelse/böter/vård/bli frisläppt”
som sen visar sig grunda sig på en generell fråga till en expert, inte gällande själva incidenten i sig? I programmet Ondska uttalar sig ingen om de specifika fallen förutom Aro själv och polismannen de har med sig på brottsplatsen. Igår lät de visserligen en dömd brottsling spekulera själv i vad en annan brottsling kanske kände vid mordtillfället, men det blir lika konstigt det fast omvänt. Experterna talar generellt, vilket sedan blir ihopklippt och förklarat av Aro att det experten sa, det är minsann det som hände i hjärnan hos gärningsmannen.

Medierna idag fungerar såhär. Men det är synd när det görs så extremt fult som Aro och hans medarbetare lyckas med. Fast jag kommer titta nästa vecka ändå, för jag gillar ämnet.

Och det här blogginlägget rekommenderar jag varmt för detaljer om vad som sades mer exakt och hur fel det blev just igår.

4 kommentarer:

Anonym sa...

När "mäktiga" massmedian kommer med sådan smörja då blir man skärrat.

egoistiska egon sa...

Massmedia är mäktigt, och ja de gjorde det på helt fel sätt.

Kerstin sa...

Läskigt att det är väldigt lätt att vara expert på ett område...

egoistiska egon sa...

ja, och det är dessutom jävligt viktigt att vara expert idag. se bara på er modebloggare, vilken genomslagskraft ni har... besläktade fenomen.