måndag, september 11, 2006

utmaning.

Jag följer Ankis önskan eftersom jag är så snäll och dessutom vill. Ha!

1. En bok som förändrat mitt liv?
Åh herregud så dramatiskt. En av de första böckerna som jag verkligen älskade och som jag har läst många gånger är Den hemlighetsfulla Ön av Jules Verne, så jag kan väl säga den då. Men förändrat mitt liv? Nä. Påverkat kanske.
2. En bok jag läser mer än en gång?
Läst ovanstående bok minst tre gånger. Annars har jag försökt börja om på Liftarens Guide till Galaxen, några andra har kommit emellan, men den kommer läsas igen.
3. En bok jag skulle vilja ha med mig på en öde ö?
Liftarens Guide till Galaxen på grund av längden och självklart att den är bra. Kanske Tärningsspelaren, den är väl värd att läsa många gånger.
4. En bok som fick mig att skratta?
Två nötcreme och en moviebox. Hysteriskt rolig!
5. En bok som fick mig att gråta?
Så ung? Och så duktig? Fortfarande inte orkat läsa mer än två kapitel.
6. En bok jag önskar hade skrivits?
Om jag skulle veta svaret så skulle jag skriva boken själv och inte skriva det här.
7. En bok jag önskar aldrig hade skrivits?
Heart of Darkness. Nog för att den varit inspirationskälla till så otroligt mycket, men jag tycker boken är så fantastiskt dåligt skriven, torr, rasistisk och hemsk.
8. En bok jag just nu läser?
Kjesarn av Portugallien av Selma Lagerlöf.
9. En bok jag tänkt läsa?
Ska läsa Bokhandlaren i Kabul eftersom skolan säger att vi ska det, samt att Mitch Alboms Tisdagarna med Morrie också ligger på tur.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt att du antog utmaningen! Intressant att läsa dina svar! En annan önskan jag har är att du berättar hur du haft det på landet! :) kram

It´s all about me sa...

Tisdagarna med Morrie läste jag när jag bodde i Spanien, den var svindålig tycker jag. Kul att du oxå skulle ta med dig samma bok till en öde ö som jag ;)